Românii, mai afectați de război, decât de pandemie: se vede la magazinele online, nu doar în mall-uri

de: Alexandru Puiu
03 03. 2022

Pandemia a îngropat mall-urile din România și, pentru o lungă perioadă, au fost pustii. În același timp, a dus la o explozie a achizițiilor online, la o creștere fabuloasă a profitului pentru giganții din domeniu, până acum.

Românii sunt înfricoșați de război, iar prima consecință a acestei realități este că devin semnificativ mai precauți în achiziții, fie ele și online. Această realitate nici măcar nu se resimte doar pe meleaguri autohtone, ci la nivel global. Ca referință, la început de an, când în mod obișnuit se înregistra o dinamică pozitivă a achizițiilor pe zona de fashion, bijuterii, beauty și sănătate, acum se înregistrează o stagnare sau chiar o scădere de până la 20%. Scenariile vehiculate sunt în număr de două, oamenii fie nu mai au bani, fie sunt precauți în a cumpăra lucruri.

Magazinele online românești, o victimă a invaziei Ucrainei

După cum era de așteptat, începutul de an a fost unul puternic pentru online-ul românesc, ce dă semne clare de maturizare în contextul pandemiei, cu creșteri de până la 30% în numărul și valoarea comenzilor. La nivelul lunii februarie, primele trei săptămâni arătau o dinamică similară cu cea din ianuarie, cu +27% în numărul comenzilor față de perioada similară din 2021. Trendul de creștere cu peste 10 procente a fost întrerupt însă brusc în ultima săptămână din februarie. Când tensiunile legate de conflictul din Ucraina au explodat, s-au înregistrat cu doar 4% mai multe comenzi față de săptămâna similară din anul 2021.

De la o săptămână la alta, în februarie, a fost înregistrată o scădere cu 20% a numărului de comenzi. În mod previzibil, unele magazine online au înregistrat scăderi chiar mai mari decât atât. „Februarie este natural o lună de creștere, mai ales pe segmente tradițional dinamice, cum sunt fashion, beauty, bijuterii, având în vedere perioada 14/24 februarie și începutul lunii martie. Scăderea înregistrată la finalul lunii nu a fost anticipată și o punem pe seama evenimentelor recente de la graniță. Românii privesc cu precauție aceste evenimente și preferă să fie temperați în achiziții, iar acest lucru se poate observa mai ales analizând verticalele-vedetă din această perioadă”, a precizat Arthur Rădulescu, CEO și fondator MerchantPro.

„Deși erau așteptate creșteri mai temperate ale achizițiilor online comparativ cu cele înregistrate anul trecut, pe fondul maturizării comerțului online, începutul de an a continuat pe un trend puternic ascendent, cu creșteri de 20-40% față de 2021. Acum însă traversăm din nou o perioadă dificilă, cu provocări, cu impact imediat asupra disponibilității oamenilor de a face achiziții. Evoluția vânzărilor din următoarele săptămâni va genera probabil suficiente date astfel încât să putem evalua mai precis efectul conflictului de la graniță asupra pieței online locale. Este însă evident că românii sunt din ce în ce mai atenți în achizițiile făcute online, îndreptându-se spre un comportament de consum eficient și achiziții conștiente, ghidate nu doar de impuls, ci căutând cel mai bun preț, cea mai bună experiență și livrări rapide”, a continuat Rădulescu.